Autorką tekstu jest Ewa (herbatniczek.wordpress.com)
Czajnikowy zaprosił nas do wypełnienia krótkiej ankiety na temat naszych przyzwyczajeń i preferencji herbacianych. Myślę, że nie tylko ja czekałam na wyniki, bo pytania były ciekawe. Zapraszam do krótkiego podsumowania ankiety.
Kto wziął udział w ankiecie?
W badaniu w sumie wzięły udział 577 osoby w tym nieco więcej panów (56 %) niż pań. Uczestnicy w wieku między 19 a 30 lat stanowili ponad połowę, bo aż 62%. Najmniej odpowiadało osób w wieku powyżej 60 lat – 1,4%. Najwięcej respondentów (29%) mieszka w mieście o wielkości 51 000 – 200 000 mieszkańców. Tuż za nimi (26%) są osoby odpowiadające z największych miast (o wielkości ponad 500 tysięcy mieszkańców). Najmniej osób wypełniających ankietę mieszka na wsi – 13%.
Tak w skrócie przedstawiały się dane demograficzne. Spójrzmy teraz na pytania odnośnie herbaty zadane w ankiecie.
Jakie herbaty najczęściej piją Polacy?
Przeważająca ilość użytkowników Czajnikowego, bo aż 85% na co dzień pije herbatę liściastą i w większości jest to herbata czysta (62%). Większość z nas – 78% nie zwraca specjalnej uwagi na to, żeby herbata była organiczna. Najchętniej sięgamy po herbatę pochodzącą z Chin, którą wskazało 268 osób oraz Japonii – 206 głosów. Trzecią opcją najchętniej wybieraną, jeżeli chodzi o pochodzenie herbaty, była “Nie zwracam uwagi na pochodzenie herbaty” zahaczona przez 132 respondentów. Najmniej popularnymi krajami herbacianymi okazały się Turcja i Kenia, Indonezja oraz Gruzja.
Po jaki kolor herbaty Polacy sięgają najczęściej?
Ciekawe rezultaty pokazało też pytanie odnoszące się do ulubionego koloru herbaty. Zdecydowana większość z nas sięga po herbatę zieloną – 74% osoby. Herbata czarna znalazła się na drugim miejscu prawie ex aequo z herbatkami ziołowymi. Najmniejszą popularnością cieszyła się herbata żółta oraz herbatki owocowe z najczęstszą bazą hibiskusa.
Jeśli chodzi o herbatę czystą, czyli taką która nie zawiera żadnych dodatków, to wybieramy ją przede wszystkim ze względu na smak (76%), a dopiero potem ze względu na właściowści.
Na jakich właściwościach herbaty zależy społeczeństwu?
Jeśli już przy właściwościach jesteśmy, to użytkownikom Czajnikowego najbardziej zależy na: działaniu przeciwutleniającym, pobudzającym, odprężającym i rozgrzewającym. Najrzadziej wymienianym poszukiwanym działaniem herbaty był jej efekt odchudzający.
Jakiego smaku oczekujemy?
Ciekawie przedstawiają się odpowiedzi dotyczące tego, jakich smaków oczekujemy od herbaty. Jako pierwszy jest wymieniany smak wytrawny (27%). Tuż za nim znalazł się smak kwiatowy słodki (23%) oraz słodki umami (21%). Mniej popularne okazały się smaki słodkie owocowe (15%) oraz gorzkie (11%). Najmniej popularnym okazał się smak pikantny, który wskazało tylko 0,8% pytanych.
Czy Polacy sprawdzają skład herbaty aromatyzowanej?
Jeśli chodzi o herbatę aromatyzowaną, to ponad 88% procent z badanych zwraca uwagę na dodatki jakie w niej występują. Aż 89% z nas stwierdziło, że dodatki w herbatach aromatyzowanych które kupuje są naturalne. 9% określiło je jako identyczne z naturalnymi a jedynie 0,4% przyznało, że pije herbaty aromatyzowane ze sztucznymi dodatkami. Najchętniej jako dodatki w naszych herbatach widzimy owoce (41%) oraz kwiaty (35%). Mniejszą popularnością cieszą się przyprawy (15%) oraz olejki aromatyczne bądź aromaty 7%.
Gdzie herbata jest najczęściej kupowana?
W dziale odnoszącym się do naszych upodobań zakupowych większość z nas przyznała, że kupując herbatę kieruje się jej jakością (68%). Cenę za najważniejszą uznało 14% ankietowanych, na trzecim miejscu zaś znalazły się osoby które za główny czynnik skłaniający do zakupu uznało polecenie obsługi sklepu (9%). Jedynie 1% odpowiadających przyznało, że kupuje herbatę ze względu na jej opakowanie.
Herbatę najczęściej kupujemy w sklepach stacjonarnych (62%). Do nabywania herbaty w internecie przyznało się 37% odpowiadających. Zakupy herbaciane wykonujemy przeważnie raz w miesiącu (35%), kilka razy w roku (28%) lub co dwa miesiące (23%). 1% respondentów dokonuje zakupu herbaty raz w tygodniu.
Gdy kupujemy przez internet, najchętniej to robimy w sklepach internetowych (91%). Przy wyborze internetowego sklepu herbacianego ważne są dla nas duży wybór herbaty, zaufanie do marki oraz cena. Jedynie 8 % ankietowanych kupuje herbatę na portalach aukcyjnych i robi to ze względu na niską cenę oraz duży wybór.
Gdy kupujemy w sklepach stacjonarnych najczęściej robimy to w lokalnych herbaciarniach (28%), lokalnych sklepach z herbatą (25%) oraz w sieciowych sklepach z herbatą (21%). Najrzadziej kupujemy w małych sklepach spożywczych (1%). Gdybyśmy mogli wybrać najdogodniejszą dla nas lokalizację sklepu z herbatą byłoby to na pierwszym miejscu: centrum miasta (39%), w centrum handlowym (28%), na Starym Mieście lub w śródmieściu (12%). Najmniej osób chciałoby mieć sklep herbaciany na obrzeżach miasta – 8%.
W jaki sposób Polacy parzą herbatę?
W części dotyczącej parzenia herbaty okazało się, że zdecydowana większość z odpowiadających nie pozostawia liści w kubku podczas picia naparu (85%). Herbatę najczęściej parzymy w czajniku, w kubku z sitkiem oraz w wersji: dwa naczynia i przecedzając napar przez sitko lub w jednej szklance/kubku. Do parzenia metodą gongfu cha przyznało się jedynie 28 odpowiadających.
Latem większość pytanych pije herbatę gorącą (tak jak zimą) – 57%. 23% przyznało, że stosuje parzenie na zimno, a 18% zaznaczyło, że latem pije herbatę zaparzoną normalnie lecz wystudzoną. 1,4% stwierdziło, że latem nie pije herbaty.
Zdecydowana większość z nas stale poszerza swoją herbacianą wiedzę (87%). Czerpiemy ją natomiast głównie z internetu (90%). Szukając informacji na temat herbaty w sieci najczęściej kierujemy się na Youtuba i Google. W dalszej kolejności zaglądamy na blogi oraz fora i grupy dyskusyjne.
Aż 94,1% z pytanych uważa, że herbata to dobry pomysł na prezent. Przy wyborze takiego upominku większość z nas będzie się natomiast kierowała ładnym opakowaniem herbaty (60%) oraz ceną 33%.
Respondenci ankiety to przeważnie osoby młode, w większości posiadające jakąś wiedzę na temat herbaty, którą chętnie poszerzają. Wybierając częściej herbatę zieloną wyłamują się z ogólnopolskiego trendu opisanego w roku 2014, gdzie najchętniej wybieraną przez Polaków herbatą jest herbata czarna.
Źródła:
Badanie przeprowadzone przez Czajnikowy.pl
mycupofgreentea.blog.pl/tag/polski-rynek-herbaty/
Pyszne rooibosyZobacz wszystkie
Herbata rooibos eggnog 50g
Herbata rooibos banan z czekoladą 50g
Herbata rooibos ananasowo cytrynowy sorbet 50g
Herbata rooibos Rooibos zielona 50g
Herbata rooibos pomarańcza naturalna 50g
Herbata rooibos tropikalna 50g
Youtube Czajnikowy.plWszystkie filmy
Poznaj produkty Czajnikowy.pl
Herbata czysta
179 Produkty
Herbata aromatyzowana
74 Produkty
Herbata zielona matcha
15 Produkty
Herbata czerwona pu-erh
7 Produkty
Herbata owocowa i ziołowa
86 Produkty
Yerba mate aromatyzowana
34 Produkty
Przeczytaj również
Śmiertelna dawka kofeiny? 2 tygodnie pił 7 kaw dziennie
Adam przetestował na sobie duże codzienne dawki kofeiny z kawy. Przez pierwsze 2 tygodnie pił[...]
paź
Herbata na grypę. Najlepsza herbata przeciw grypie
Kiedy mamy grypę, dobrze jest się wygrzać i wypocić, żeby zbić gorączkę. Dlatego z pomocą[...]
lis
Second Flash (SF), oznaczenie jakości herbaty
Second Flash to oznaczenie jakości herbaty odnoszące się do kolejności zbiorów. W kodzie literowym oznaczane[...]
Jaką kawę najlepiej pić? Lepsza mleczna i z cukrem czy czarna?
Pojawienie się mleka i cukru w kawie miało za zadanie zagłuszyć nieprzyjemny smak goryczy i[...]
lut
Jaka woda do kawy? Mineralizacja, z kranu, twardość wody
Bardzo istotne jest, aby uświadomić sobie, że woda nie jest substancją posiadającą nieskończoną zdolność do[...]
kwi
Czym jest herbata? Herbata – co to?
Herbata to znany na całym świecie napój, najczęściej napar, przygotowany z rożnych części (liści i[...]
maj
Big Active Zioła Mnicha na Odchudzanie, opinie
Big Active Zioła Mnicha na Odchudzanie to mieszanka ziół, yerba mate, czerwonej herbaty i yerba[...]
paź
Herbata zielona Java Sunda Purwa: parzenie, opinie
Herbata Java Sunda Purwa produkowana jest w okolicach Bandung. Jej susz skojarzył mi się z[...]
1 Comment
sty