Przegląd yerba mate: Pajarito (ostrokrzew paragwajski)
Nazwa i logo Pajarito
Pajarito oznacza ptaszka, jest to afektonim, który można przetłumaczyć jako ptaszyna. Logo przedstawia ptaszka na gałęzi.

Producent Pajarito
Lauro Raats S.A. to firma założona przez Lauro Raats i jego żonę Sarę w 1956 r. Plantacje znajdują się w prowincji Itapúra w południowo-wschodniej części Paragwaju. Rozwój firmy zaowocował eksportem yerba mate do różnych krajów świata w tym do Polski od 2007 r. Obecnie plantacje Lauro Raats mają powierzchnię 300 hektarów na których produkuje się 30 ton mate dziennie. Stała kadra pracowników liczy sobie 100 osób, a bezpośrednio przy zbiorach pracuje 80 osób. Ich motto to „zrób dziś to co inni wyobrażają sobie jutro”.
Produkty Pajarito
Pajarito w swej ofercie posiada mate tradycyjną, wyselekcjonowaną, organiczną oraz wersje aromatyzowane, ziołowe z cedronem i boldo oraz cytrynowo-miętową, jest też mate palona tostada. Poza tym aromatyzowane wersje ekspresowe oraz mate instant.
Smak i aromat Pajarito
Intensywna, wyraźny, mocny smak znaczna gorycz, lekka kwaśność i cierpkość, aromat siana z nutami dymnymi, trocin, karmelu.

Ogólna ocena yerba mate Pajarito
Yerba mate dobrej jakości w dobrej cenie. Zyskuje pozytywne oceny i ma wielu miłośników. W mojej opinii jest bardzo intensywna i lepiej wychodzi parzona na zimno, w parzeniu gorącym wolę dodać mniejszą ilość. Sama mate nie wyróżnia się niczym, średnia ilość pyłu, średnia wielkość łodyżek, średnio pobudzająca, średnio cierpliwa. Mogłaby być punktem wyjściowym do porównywania innej mate. W tym też tkwi jej urok, jest to po prostu yerba mate. Każdy znajdzie w niej to co jest w mate najbardziej klasyczne.
Autorem tekstu jest Rafał Przybylok