Kawa speciality – co to – historia, jak powstała?

Poszukując wysokiej jakości kawy, prędzej czy później natrafimy na termin Trzecia fala. Samo zjawisko opisuje zmianę trendów kawowych w Stanach Zjednoczonych na przestrzeni ostatnich 200 lat. Pomimo tego, że w innych krajach ten proces nie zawsze przebiegał w tym samym czasie czy formie, warto się z nim zaznajomić, gdyż obecnie Trzecia fala stała się określeniem podobnych tendencji na całym świecie. Aby wyjaśnić jego znaczenie musimy, najpierw zrozumieć czym były dwa poprzednie etapy.

Przyjrzyjmy się zatem Pierwszej fali, określa ona czas rozwoju wielkich marek kawowych oraz szerzoną przez nie wizję łatwej dostępności do świeżej kawy. Jest to czas krytyki dla nadmiernego skupienia się na jakości oraz smaku, a wywyższenia idei produktu masowego. To właśnie wtedy rodzą się pierwsze pomysły na próżniowe opakowania, a także kawa rozpuszczalna. Kawa miała być szybko dostępna dla wszystkich klas społecznych i łatwa w przygotowaniu. Zeszła z piedestału produktu luksusowego, stając się codzienną używką na którą stać każdego. Odbyło się to oczywiście kosztem jakości i świadomości pochodzenia ziarna.

Druga fala to czas pierwszych prób zerwania z produktem masowym i poszukiwania kawy lepszej jakości. Był to początek powrotu do kaw wypalanych rzemieślniczo oraz etap dynamicznego rozwoju kawiarni sieciowych. Po okresie kiedy kawa weszła do domów, pojawia się nowa tendencja, kiedy to ludzie zaczęli wychodzić z domu dla kawy. Kawiarnie stały miejscem odpoczynku, spotkań biznesowych, budowały poczucie prestiżu i relacje społeczne. Ten etap znacząco przyczynił się do wzrostu świadomości konsumentów. Dynamiczny rozwój biznesowy branży kawiarnianej, szybko doprowadził do obniżenia jakości serwowanej kawy. Wykorzystanie wizerunku rzemieślniczego podejścia do tematu, wciąż było wyłącznie wydmuszką i ślizganiem się po okładce.

Kawa Kafar Gwatemala bezkofeinowa 250g
Kawa Kafar Gwatemala bezkofeinowa 250g

Pojawienie się Trzeciej fali zdecydowanie odmieniło tą tendencję. Wysoka jakość kawy stała się priorytetem, przywrócono jej status produktu ekskluzywnego. Jest to czas ogromnego skoku jakościowego na wszystkich płaszczyznach z nią związanych. Kawa zaczęła być traktowana, w podobny sposób jak wysokiej klasy wino, skutkiem czego pojawił się nurt speciality oraz potrzeba świadomości pochodzenia kawy – koniecznie z jednej plantacji plantacji. Przestała być ona jedynie źródłem pobudzenia, doceniono możliwość analizowania jej smaku. Powstało wiele małych rzemieślniczych palarni, a roaster zyskał rolę artysty w swoim fachu. W kawiarniach priorytetem stała się kawa bez dodatków, pojawiły się również alternatywne metody parzenia. W Polsce Trzecia fala pojawiała się około roku 2008-2010, kiedy to zaczęły powstawać pierwsze kawiarnie w tym stylu, jednak prawdziwy wzrost popularności tego trendu obserwujemy obecnie.

Autorem tekstu jest Adam Laska, właściciel marki Kafar (palarniakafar.pl), który prowadzi szkolenia związane z przygotowywaniem kawy.

Dodaj komentarz

Powiadom o dostępności Proszę podać adres e-mail, który zostanie użyty tylko do poinformowania, że produkt wrócił do naszego magazynu oraz ilość potrzebnych sztuk.