Zielona herbata na noc. Czy można pić przed snem?

Większość z nas zaskoczy odpowiedź na to pytanie, ale tak. Co więcej, przeprowadzono kilka badań, które dowiodły, że wypicie zielonej herbaty może nie tylko nie zaburzać snu, ale nawet poprawić jego jakość i sprawić, że obudzimy się w lepszej formie.

Obawy przed piciem herbaty wieczorem są w pełni zrozumiałe. Przeprowadzono badania pod tym kątem i rzeczywiście dowiedziono, że kofeina zawarta w herbacie może utrudnić zasypianie, zwłaszcza u osób szczególnie na nią wrażliwych. Jest to niestety cecha indywidualna i genetycznie uwarunkowana.

Inne badania dowiodły jednak, że inne substancje zawarte w herbacie są w stanie przeciwdziałać negatywnym dla snu skutkom kofeiny w herbacie. Jeśli więc nie jesteśmy szczególnie wrażliwi, herbata zielona nie powinna nam przeszkadzać w zasypianiu. Pamiętajmy jednak, że jest tam kofeiny mniej więcej tyle, co w jednej trzeciej kubka kawy. Zalecamy obserwować swoje reakcje na kofeinę i na wszelki wypadek wypić herbatę conajmniej dwie godziny przed snem.

Herbata zielona Sencha Sakura
Herbata zielona Sencha Sakura

Inną cechą herbaty, która utrudnia spanie jest jej moczopędność. Wiele osób skarży się, że herbata wypita zbyt późno zmusza ich do nocnych wędrówek do toalety co z kolei obniża ich jakość snu.

Dlaczego warto pić herbatę wieczorem?

  • Herbata zawiera wiele substancji aktywnych, które wspomagają naszą regenerację, i obniżają stres oksydacyjny, noc zaś to czas regeneracji.
  • Najważniejsza jest L-teanina, która działa uspokajająco oraz zmniejsza stres. Działą także przeciwlękowo. Stres i lęki to częste przyczyny bezsenności. Okazuje się, że herbata zielona wypita przed snem poprawia jego jakość.
  • Wskazuje się także, że nie koniecznie musi to być herbata wypita przed snem, ponieważ osoby wypijające 3-4 szklanki herbaty zielonej w ciagu dnia, ogólnie sypiają lepiej.

Podsumowując. Herbata zielona przed pójściem spać jest zdrowa dla naszego ciała i snu, pod warunkiem, że nie jesteśmy wyjątkowo wrażliwi na działanie kofeiny. To zaś trzeba na sobie przetestować, choć większość osób zna swoją tolerancję na kofeinę. Zupełnie bezpiecznie zaś jest pić większe ilości zielonej herbaty w ciągu dnia, a wieczorem wypić ostatnią na dwie godziny przed snem.

Po więcej szczegółów zapraszamy do: Caffeine (1, 3, 7-trimethylxanthine) in Foods: A Comprehensive Review on Consumption, Functionality, Safety, and Regulatory Matters, Melanie A Heckman, Jorge Weil, Elvira Gonzalez de Mejia, Reduced Stress and Improved Sleep Quality Caused by Green Tea Are Associated with a Reduced Caffeine Content, Keiko Unno, Shigenori Noda, Yohei Kawasaki, Hiroshi Yamada, Akio Morita, Kazuaki Iguchi, Yoriyuki Nakamura, L-theanine Partially Counteracts Caffeine-Induced Sleep Disturbances in Rats, Hwan-Soo Jang, Ji Young Jung, Il-Sung Jang, Kwang-Ho Jang, Sang-Hyun Kim, Jeoung-Hee Ha, Kyoungho Suk, Maan-Gee Lee

Autorem tekstu jest Rafał Przybylok

Dodaj komentarz

Powiadom o dostępności Proszę podać adres e-mail, który zostanie użyty tylko do poinformowania, że produkt wrócił do naszego magazynu oraz ilość potrzebnych sztuk.