Herbata relaksująca i odprężająca

Wielu z nas zmaga się ze stresem, o który w ostatnich czasach nietrudno. Stres natomiast – ja by się nie objawiał: czy to brakiem energii, problemami ze snem i rozdrażnieniem, czy to bólem brzucha, głowy, kołataniem serca – z całą pewnością dezorganizuje i utrudnia nam życie. Spada nasza efektywność oraz komfort życia. Pogarsza się nasze zdrowie. Spada także nasza odporność, narażając nas na infekcje bakteryjne i wirusowe, zwłaszcza teraz, w czasie sezonu przeziębień.

Staramy się radzić sobie z napięciem nerwowym na różne sposoby i często szukamy odpowiedniego dla siebie napoju, który pomógłby nam się zrelaksować i odprężyć.

Lawenda. Napar z lawendy. Przepis na lemoniadę z lawendy
Lawenda. Napar z lawendy. Przepis na lemoniadę z lawendy

Choć osoby znajdujące się w silnym stresie częściej sięgają po używki, piją więcej alkoholu i napojów z kofeiną, to często myślą także o tym, aby poszukać pomocy w herbacie i naparach ziołowych. Mamy do wyboru całkiem spory wachlarz naparów, jakie możemy wypróbować szukając odprężenia.

  • Pierwsze co przychodzi nam na myśl to waleriana, czyli preparaty przygotowane z kozłka lekarskiego, a właściwie z jego korzenia. Jest to chyba jedno z bardziej popularnych ziół uspokajających i zwalczających bezsenność.
  • Popularna jest mięta, która działa rozkurczająco oraz pomaga się zrelaksować. Jej aromat uchodzi za tonizujący oraz odprężający.
  • Wiele osób sięga również po lawendę, która ma udokumentowane, skuteczne działanie w sytuacjach stresowych. Ułatwia także zasypianie, na wiele osób działa kojąco wchodząc w skład mieszanek ziołowych łagodnych stres. Bywa nawet używana do aromaterapii, kąpieli relaksujących oraz do ziołowych poduszeczek pomagających w zasypianiu.
  • Pomocny może być także napar z rumianku. Dowiedziono, że może on łagodzić stany lękowe przy dłuższym stosowaniu.
  • Melisa lekarska to kolejne zioło, które od niepamiętnych czasów używane jest jako środek odprężający i ułatwiający zasypianie. Jest to zioło dość dobrze przebadane i wiele źródeł potwierdza działanie melisy korzystnie przy zwalczaniu stanów lękowych oraz bezsenności i stresu. Ciekawostką jest, że melisa działa także dzięki kwasowi GABA, który z kolei znany jest z herbaty.

Kwas gama amino masłowy jest blokującym neuroprzekaźnikiem, który odgrywa ogromną rolę w pracy naszego układu nerwowego. Okazuje się, że jego niedobory mogą prowadzić do stanów depresyjnych, bezsenności, niepokoju, ataków paniki oraz skłonności do alkoholu. Poza melisą, źródłem kwasu GABA może być herbata, zwłaszcza taka, która przeszła szczególny proces obróbki. Odkryto mianowicie, że przetrzymywanie liści herbacianych w atmosferze azotu wzmaga zawartość tego kwasu w liściach oraz w naparze. Towarzyszy temu również pożądany efekt aromatyczny. Herbaty typu GABA mają wyczuwalny aromat masła.

Herbata zielona japońska Shizuoka Gabalong
Herbata zielona japońska Shizuoka Gabalong

Jeśli poszukujemy więc herbaty bogatej w ten kwas warto zwrócić uwagę na herbaty zielone i oolong mające podwyższoną jego zawartość.

Pomijając zawartość GABA w herbacie, warto używać jej w sytuacjach stresowych, ponieważ również inne jej składniki mogą odprężać. Najszerzej znany jest tutaj aminokwas zwany l-teaniną. Jest to substancja, która działa przeciwdepresyjnie oraz zwalcza stany lękowe, poprawia nastój i pomaga się skupić stymulując pracę mózgu.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o chmielu, który większości z nas kojarzy się jako dodatek do piwa. Jednak historia jego właściwości prozdrowotnych jest znacznie starsza niż zastosowanie w browarnictwie. Jest to zioło chętnie stosowane jako sposób na uspokojenie oraz na problemy ze snem, łagodzi nadpobudliwość. Chmiel ma także właściwości przeciwwirusowe, przeciwnowotworowe, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne o czym niewielu wie. Nie jest jednak popularny z powodu gorzkiego smaku. Pojawia się jednak w uspokajających mieszankach ziołowych.

Jak widać do wyboru mamy nie jedną herbatkę ziołową oprócz samej herbaty. Może stresujące czasy to dobry moment na wypróbowanie kilku z nich i znalezienie swej ulubionej i najskuteczniejszej wersji.

Autorem tekstu jest Rafał Przybylok

Po więcej szczegółów zapraszamy do: Anti-stress Effect of Green Tea with Lowered Caffeine on Humans: A Pilot Study, Keiko Unno, Hiroshi Yamada, Kazuaki Iguchi, Hitoshi Ishida, Yasunori Iwao, Akio Morita, Yoriyuki Nakamura, A multi-center, double-blind, randomised study of the Lavender oil preparation Silexan in comparison to Lorazepam for generalized anxiety disorder, H Woelk, S Schläfke, Long-term chamomile (Matricaria chamomilla L.) treatment for generalized anxiety disorder: A randomized clinical trial, Jun J Mao, Sharon X Xie, John R Keefe, Irene Soeller, Qing S Li, Jay D Amsterdam, The Effect of Valeric on Anxiety Severity in Women Undergoing Hysterosalpingography, Maryam Gharib, Leila Neisani Samani, Zahra Elahi Panah, Mohsen Naseri, Naser Bahrani, and Kiandokht Kiani, Effects of Melissa officinalis L. (lemon balm) extract on neurogenesis associated with serum corticosterone and GABA in the mouse dentate gyrus, Dae Young Yoo, Jung Hoon Choi, Woosuk Kim, Ki-Yeon Yoo, Choong Hyun Lee, Yeo Sung Yoon, Moo-Ho Won, In Koo Hwang, The effects of Melissa officinalis supplementation on depression, anxiety, stress, and sleep disorder in patients with chronic stable angina – Habib Haybar, Ahmad Zare Javid, Mohammad Hosein Haghighizadeh, Einollah Valizadeh, Seyede Marjan Mohaghegh, Assieh Mohammadzadeh Effects of a hops (Humulus lupulus L.) dry extract supplement on self-reported depression, anxiety and stress levels in apparently healthy young adults: a randomized, placebo-controlled, double-blind, crossover pilot study, Ioannis Kyrou, Aimilia Christou, Demosthenes Panagiotakos, Charikleia Stefanaki, Katerina Skenderi, Konstantina Katsana, Constantine Tsigos


Dodaj komentarz

Powiadom o dostępności Proszę podać adres e-mail, który zostanie użyty tylko do poinformowania, że produkt wrócił do naszego magazynu oraz ilość potrzebnych sztuk.