Czy picie zielonej herbaty wydłuża życie?

Badań dotyczących prozdrowotnych właściwości herbaty jest bez liku. Co rusz pojawiają się nowe artykuły naukowe, które szybko zyskują popularność. Podobnie jest z niedawnymi badaniami przeprowadzonymi na grupie ponad 100 tysięcy Chińczyków z piętnastu prowincji, którzy byli poddani badaniu trwającemu siedem lat. Stwierdzono u nich zmniejszone o 1/5 prawdopodobieństwo wystąpienia udarów mózgu i chorób serca. Określono również, że zmniejszyła się śmiertelność w badanej grupie. Wyliczono ostatecznie, że picie herbaty conajmniej trzy razy w tygodniu wydłuża życie o 15 miesięcy.

  • Zwraca się tutaj uwagę na fakt, że niezbędna jest regularność, ponieważ aktywne w herbacie substancje czyli polifenole, nie mogą być gromadzone w naszym ciele.
  • To dzięki przeciwutleniaczom zmniejsza się nasz stres oksydacyjny, czyli wysoki poziom wolnych rodników, wynikających z niezdrowego trybu życia i jego warunków. Wolniej starzeje się nasze ciało i zwiększa się jego odporność.
  • Dzięki wpływowi na poziom cholesterolu oraz masę ciała, herbata może zapobiegać wielu schorzeniom z jakimi borykamy się w dzisiejszych czasach. Między innymi z cukrzycą czy chorobami układu krążenia. Nie bez znaczenia jest tutaj zdolność herbaty do obniżania ciśnienia.
  • Redukcja wagi również przyczynia się do ogólnej poprawy zdrowia, a warto pamiętać, że regularne picie zielonej herbaty może zwiększyć nawet o kilkanaście procent poziom spalanych kalorii.
  • Herbata odpręża i poprawia jakość snu. Niweluje stres, który ma także negatywny wpływ na nasze zdrowie.
  • Regularnie pita herbata może chronić nas przed chorobami nowotworowymi, a nawet je leczyć, chociaż na tym polu prowadzi się dopiero badania. Jednak pierwsze przesłanki są dość obiecujące.
  • Kolejne prozdrowotne efekty jakie zawdzięczamy herbacie to poprawa kondycji i pracy naszego mózgu. Możemy także za pomocą codziennej herbaty zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób Parkinsona i Alzheimera.

Nawiązując do wspomnianych już badań, warto przytoczyć także nieco starsze, bo z 2006 roku przeprowadzone w Japonii. Były one bardzo podobne do tych Chińskich. Tutaj badano 40 tysięcy Japończyków w okresie jedenastu lat. Oni, w odróżnieniu od chińskiej grupy badawczej pijali herbatę nie trzy razy w tygodniu, lecz codziennie w ilości pięciu filiżanek, czyli około dwóch sporych kubków. Wyniki badań były jeszcze lepsze, ponieważ na choroby serca zapadało nawet 31% mniej badanych, zaś udary mózgu dotyczyły nawet 42% mniej osób. W chińskiej kulturze herbata od dawna uchodzi za eliksir nieśmiertelności. Okazuje się, że nauka, z każdym kolejnym badaniem zdaje się to potwierdzać.

Autorem tekstu jest Rafał Przybylok
Fot. główna: Jadwiga Janowska

Po więcej szczegółów zapraszamy do: Tea consumption and the risk of atherosclerotic cardiovascular disease and all-cause mortality: The China-PAR project – Xinyan Wang, Fangchao Liu, Jianxin Li, Xueli Yang, Jichun Chen, Jie Cao, Xigui Wu, Xiangfeng Lu, Jianfeng Huang, Ying Li, Liancheng Zhao, Chong Shen, Dongsheng Hu, Ling Yu, Xiaoqing Liu, Xianping Wu, Shouling Wu, Dongfeng Gu; Green tea consumption and mortality due to cardiovascular disease, cancer, and all causes in Japan: the Ohsaki study – Shinichi Kuriyama, Taichi Shimazu, Kaori Ohmori, Nobutaka Kikuchi, Naoki Nakaya, Yoshikazu Nishino, Yoshitaka Tsubono, Ichiro Tsuji; Efficacy of a green tea extract rich in catechin polyphenols and caffeine in increasing 24-h energy expenditure and fat oxidation in humans – Abdul G Dulloo, Claudette Duret, Dorothée Rohrer, Lucien Girardier, Nouri Mensi, Marc Fathi, Philippe Chantre, Jacques Vandermander; Cancer-Preventive Effects of Drinking Green Tea among a Japanese Population – Kazue Imai Litt.D., Kenji Suga, Kei Nakachi Ph.D.; Neurological mechanisms of green tea polyphenols in Alzheimer’s and Parkinson’s diseases Orly Weinreb, Silvia Mandel, Tamar Amit, Moussa B H Youdim; The relationship between green tea and total caffeine intake and risk for self-reported type 2 diabetes among Japanese adults – Hiroyasu Iso, Chigusa Date, Kenji Wakai, Mitsuru Fukui, Akiko Tamakoshi, JACC Study Group

Dodaj komentarz

Powiadom o dostępności Proszę podać adres e-mail, który zostanie użyty tylko do poinformowania, że produkt wrócił do naszego magazynu oraz ilość potrzebnych sztuk.