Chociaż eksperci przewidują, że rynek herbaty będzie stabilnie wzrastał wraz ze wzrostem populacji, a prognozy zakładają skumulowany roczny wskaźnik wzrostu do 2025 r. na poziomie 5% (CAGR), w Europie obserwujemy delikatny zastój. W Stanach Zjednoczonych zamknięto 379 sklepów jednej z największy sieci Teavana, a lokale zostały przejęte przez najemców niezwiązanych z branżą herbacianą. Z drugiej strony Amazon Food agresywnie wprowadza herbatę do swoich sklepów spożywczych, a rynek butelkowanej herbaty zarabia blisko 11 mld dolarów w 2018 roku. Co dzieje się na rynku herbacianym w 2019?
![Trendy w herbacie 2019 (fot. Artur Kowalski)](https://www.czajnikowy.com.pl/wp-content/uploads/2019/08/trendy-w-herbacie-2019-co-sie-zmienia.jpg.webp)
Jakie herbaty są teraz popularne?
Klienci stawiają przede wszystkim na marki premium i szukają herbat funkcyjnych, które dobrze współgrają ze zdrowym trybem życia. Na popularności zyskuje więc Matcha (sproszkowana japońska zielona herbata) oraz herbaty z dodatkiem kurkumy i imbiru. Wiele kawiarnii trzeciofalowych decyduje się na wprowadzenie do oferty kombuchy, napoju na bazie grzyba herbacianego. Te pojawiły się już w butelkach, ale kraftowa produkcja w lokalu nie jest trudna i z odpowiednim doświadczeniem, można zaoferować klientom napoje o różnych smakach przy niewielkim nakładzie finansowym. Eksperci przewidują, że kombucha będzie zyskiwać na popularności, dzięki swoim właściwościom probiotycznym.
Herbata postrzegana jest jako element zdrowej diety oraz zapobiegania i leczenia problemów jelitowych, kłopotów z zasypianiem, uspokojeniem i wyciszaniem dzieci, łagodzeniem przeziębień i poprawianiem trawienia. Klienci szukają herbat o prostym składzie, bez niepotrzebnych dodatków w ekologicznych opakowaniach.
Matcha produkowana z najmłodszych i miękkich listków krzewu herbacianego klasyfikowana jest jako superfood i zgodnie ze skalą ORAC (zdolność przeciwutleniająca) ma 138 400 μmol TE/100 g, dla porównania 100g jagody goji – 4 300. Oczywiście musimy pamiętać, że do przygotowania 1 czarki matchy używa się około 2g herbaty, co daje 2768 μmol TE w skali ORAC. Nic więc dziwnego, że jej popularność wzrasta. To właśnie właściwości antyoksydacyjne, a więc te które pozwalają zwalczać wolne rodniki, które gromadzą się w naszym organizmie i mogą powodować choroby i różne dolegliwości są najbardziej cenione przez konsumentów. Herbatę Matcha wypijamy w postaci zawiesiny, a nie jedynie napar wodny, jak przy zwykłej herbacie. Matcha ma znacznie wyższą zawartość pobudzającej kofeiny, która dochodzi aż do 3% i l-teaniny oraz dobroczynnych katechin, których zawartość przekracza 130 mg/g. Można ją swobodnie stosować w kuchni.
W okresie letnim karierę robi Cold Brew Tea, czyli herbata “parzona” na zimno. Producenci przygotowują mieszanki liściastej herbaty, które najlepiej oddają smak podczas macerowania. Badania pokazują, że choć herbata cold brew jest mniej pobudzająca, jej aktywność przeciwutleniająca nie zmienia się znacząco. Właściwości przeciwutleniające są ściśle powiązane z zawartością kwasów fenolowych oraz czynnikami chelatującymi. Herbata parzona na zimno okazuje się lepszym inhibitorem LDL – czyli skuteczniej obniża poziom złego cholesterolu. Klienci w poszukiwaniu egzotycznych smaków stawiają również na herbatki owocowe o słodkim smaku bez udziału słodzików i dodatkowego cukru.
Na rynku herbaty butelkowanej obserwujemy wysyp produktów o obniżonej zawartości cukru i prostym składzie. A na etykietach coraz częściej możemy zauważyć, że liście herbaty pochodzą z ekologicznych upraw – to chęć wpasowania się w trend eko i bio.
Z naszych obserwacji wynika, że Polacy coraz chętniej sięgają po wysokiej jakości herbatę liściastą. Kawiarnie i restauracje stawiają na białą herbatę pochodzącą tylko z tipsów herbacianych, japońską zieloną herbatę i wysokiej jakości czarną o dużych liściach. I chociaż koszt za kilogram takiej herbaty znacząco przewyższa torebkową, mogą zaoferować swoim klientom herbatę premium, zadowalając nawet najbardziej wymagające podniebienia.
Artykuł ukazał się pierwotnie w Magazynie Sweets & Coffee (lipiec 2019)
Fot. główne: Jadwiga Janowska
Pyszne rooibosyZobacz wszystkie
Herbata rooibos eggnog 50g
Herbata rooibos banan z czekoladą 50g
Herbata rooibos ananasowo cytrynowy sorbet 50g
Herbata rooibos hemp 50g
Herbata rooibos Rooibos zielona 50g
Herbata rooibos pomarańcza naturalna 50g
Youtube Czajnikowy.plWszystkie filmy
Poznaj produkty Czajnikowy.pl
Herbata czysta
187 Produkty
Herbata aromatyzowana
70 Produkty
Herbata zielona matcha
17 Produkty
Herbata czerwona pu-erh
6 Produkty
Herbata owocowa i ziołowa
90 Produkty
Yerba mate aromatyzowana
35 Produkty
Przeczytaj również
Oznaczenie gatunków herbat o całych liściach
Oznaczenie gatunków herbat Mając podstawową wiedzę o literowych oznaczeniach możemy przejść do kombinacji liter oznaczających[...]
mar
Co zawiera herbata? Skład herbaty
Najbardziej aktywnymi składnikami herbaty są proantocyjanidyny, czyli łańcuchy polimerowe flawonoidów. Natomiast najpopularniejszym rodzajem flawonoidów są[...]
maj
Przepis na oryginalną Sweet Ice Tea z Texasu
Do przygotowania najlepszej sweet tea należy użyć wysokiej jakości herbaty czarnej liściastej, dającej mocny napar.[...]
wrz
Otrzymaliśmy wyróżnienie od Ambasady Argentyny Embajada de la República Argentina en Polonia!
3 lipca 2023 r. Rafał Przybylok z Czajnikowy.pl otrzymał prestiżowe wyróżnienie za promocję Yerba mate[...]
lip
Herbata japońska zielona Kokeicha, parzenie. Jak jest produkowana?
Kokeicha to herbaciana ciekawostka. W krajach zachodu można często kupić tę herbatę, która w Japonii,[...]
mar
Nikotyna w herbacie
Znane są przypadki, gdy Europejczycy, u zarania swej herbacianej historii, palili herbatę w fajkach jak[...]
sty
Wszystkie metody obróbki kawy: różnice, opinie
Metoda obróbki kawy (ang. processing) to sposób, w jaki wydobyto pestki wiśni kawowca z okrywającego[...]
sie
Lassi z matchą
Przy łączeniu Lassi i herbaty z pomocą przychodzi nam niezastąpiona, japońska matcha, której szeroki wachlarz[...]
sie