Powiadom mnie! Wpisz swój email, a my damy Ci znać, kiedy produkt będzie dostępny.
Email Ilość Twój e-mail zostanie wykorzystany tylko do powiadomienia Cię o dostępności.
Zamów książkę "Yerba mate w tydzień" samą lub w zestawie i użyj kuponu na darmową wysyłkę kurierem: 100%mate


Trendy w herbacie 2019

Chociaż eksperci przewidują, że rynek herbaty będzie stabilnie wzrastał wraz ze wzrostem populacji, a prognozy zakładają skumulowany roczny wskaźnik wzrostu do 2025 r. na poziomie 5% (CAGR), w Europie obserwujemy delikatny zastój. W Stanach Zjednoczonych zamknięto 379 sklepów jednej z największy sieci Teavana, a lokale zostały przejęte przez najemców niezwiązanych z branżą herbacianą. Z drugiej strony Amazon Food agresywnie wprowadza herbatę do swoich sklepów spożywczych, a rynek butelkowanej herbaty zarabia blisko 11 mld dolarów w 2018 roku. Co dzieje się na rynku herbacianym w 2019?

Trendy w herbacie 2019 (fot. Artur Kowalski)
Trendy w herbacie 2019 (fot. Artur Kowalski)

Klienci stawiają przede wszystkim na marki premium i szukają herbat funkcyjnych, które dobrze współgrają ze zdrowym trybem życia. Na popularności zyskuje więc Matcha (sproszkowana japońska zielona herbata) oraz herbaty z dodatkiem kurkumy i imbiru. Wiele kawiarnii trzeciofalowych decyduje się na wprowadzenie do oferty kombuchy, napoju na bazie grzyba herbacianego. Te pojawiły się już w butelkach, ale kraftowa produkcja w lokalu nie jest trudna i z odpowiednim doświadczeniem, można zaoferować klientom napoje o różnych smakach przy niewielkim nakładzie finansowym. Eksperci przewidują, że kombucha będzie zyskiwać na popularności, dzięki swoim właściwościom probiotycznym.

Herbata postrzegana jest jako element zdrowej diety oraz zapobiegania i leczenia problemów jelitowych, kłopotów z zasypianiem, uspokojeniem i wyciszaniem dzieci, łagodzeniem przeziębień i poprawianiem trawienia. Klienci szukają herbat o prostym składzie, bez niepotrzebnych dodatków w ekologicznych opakowaniach.

Herbata matcha: antyoksydanty (zawartość i porównanie)
Herbata matcha: antyoksydanty (zawartość i porównanie)

Matcha produkowana z najmłodszych i miękkich listków krzewu herbacianego klasyfikowana jest jako superfood i zgodnie ze skalą ORAC (zdolność przeciwutleniająca) ma 138 400 μmol TE/100 g, dla porównania 100g jagody goji – 4 300. Oczywiście musimy pamiętać, że do przygotowania 1 czarki matchy używa się około 2g herbaty, co daje 2768 μmol TE w skali ORAC. Nic więc dziwnego, że jej popularność wzrasta. To właśnie właściwości antyoksydacyjne, a więc te które pozwalają zwalczać wolne rodniki, które gromadzą się w naszym organizmie i mogą powodować choroby i różne dolegliwości są najbardziej cenione przez konsumentów. Herbatę Matcha wypijamy w postaci zawiesiny, a nie jedynie napar wodny, jak przy zwykłej herbacie. Matcha ma znacznie wyższą zawartość pobudzającej kofeiny, która dochodzi aż do 3% i l-teaniny oraz dobroczynnych katechin, których zawartość przekracza 130 mg/g. Można ją swobodnie stosować w kuchni.

W okresie letnim karierę robi Cold Brew Tea, czyli herbata “parzona” na zimno. Producenci przygotowują mieszanki liściastej herbaty, które najlepiej oddają smak podczas macerowania. Badania pokazują, że choć herbata cold brew jest mniej pobudzająca, jej aktywność przeciwutleniająca nie zmienia się znacząco. Właściwości przeciwutleniające są ściśle powiązane z zawartością kwasów fenolowych oraz czynnikami chelatującymi. Herbata parzona na zimno okazuje się lepszym inhibitorem LDL – czyli skuteczniej obniża poziom złego cholesterolu. Klienci w poszukiwaniu egzotycznych smaków stawiają również na herbatki owocowe o słodkim smaku bez udziału słodzików i dodatkowego cukru.

Rafał Przybylok i Patryk Płuciennik, eksperci ds. herbaty /fot. Pytanie na Śniadanie
Rafał Przybylok i Patryk Płuciennik, eksperci ds. herbaty /fot. Pytanie na Śniadanie

Na rynku herbaty butelkowanej obserwujemy wysyp produktów o obniżonej zawartości cukru i prostym składzie. A na etykietach coraz częściej możemy zauważyć, że liście herbaty pochodzą z ekologicznych upraw – to chęć wpasowania się w trend eko i bio.

Z naszych obserwacji wynika, że Polacy coraz chętniej sięgają po wysokiej jakości herbatę liściastą. Kawiarnie i restauracje stawiają na białą herbatę pochodzącą tylko z tipsów herbacianych, japońską zieloną herbatę i wysokiej jakości czarną o dużych liściach. I chociaż koszt za kilogram takiej herbaty znacząco przewyższa torebkową, mogą zaoferować swoim klientom herbatę premium, zadowalając nawet najbardziej wymagające podniebienia.

Artykuł ukazał się pierwotnie w Magazynie Sweets & Coffee (lipiec 2019)
Fot. główne: Jadwiga Janowska


Dodaj komentarz