Zielona czy czerwona herbata na odchudzanie?

Herbata odgrywa istotną rolę jako wsparcie w procesie odchudzania. Coraz więcej osób sięga po nią by zrzucić zbędne kilogramy, zwłaszcza, że problem otyłości dotyka rosnący procent społeczeństwa.

Pomijamy tutaj oczywistości, takie jak zastąpienie herbatą gazowanych, słodzonych napojów. Wiele się już o tym mówi na całym świecie, że korzystnie jest zmienić nawyki w ten sposób. Zastanowimy się tutaj czy herbata odchudza oraz która z nich odchudza lepiej zielona czy czerwona.

Najczęściej mówi się o odchudzających właściwościach herbaty czerwonej, czyli według chińskiego nazewnictwa ciemnej, a więc pu-erh. Herbata zielona jednak również pojawia się w różnego rodzaju poradnikach oraz w badaniach naukowych jako mająca potencjał odchudzający. Co więcej, wiele mówi się o herbacie jakiejkolwiek, jako skutecznym suplemencie przy zrzucaniu kilogramów.

Herbata zielona Yunnan Green 50g
Herbata zielona Yunnan Green 50g

Herbata zielona odchudza na kilka sposobów. Wskazuje się tutaj na zawartość kofeiny, która może mieć działanie odchudzające, a przynajmniej wspomagające odchudzanie, oraz wśród osób aktywnych fizycznie, działanie pobudzające ułatwiające trening. Herbata pu-erh zawiera również kofeinę więc obie mogą na tym polu wykazywać to działanie. W zielonej herbacie istotne są ponadto różne katechiny. Wykazano w badaniach, że mają one ważne działanie związane z ograniczeniem spowolnienia metabolizmu związanego z mniejszą podażą kalorii. Okazuje się, że nasze ciało, gdy otrzymuje mniej kalorii niż dotąd w związku z jakąś dietą, ma tendencje do spowolnienia metabolizmu co utrudnia redukcję tkanki tłuszczowej. Pewne substancje w herbacie zawarte mogą ten efekt ograniczyć.

Herbata zielona, podobnie jak kofeina zwiększa termogenezę, czyli podnosi temperaturę w naszym ciele w skutek metabolizmu tłuszczu. Nie chodzi oczywiście o to, że dostajemy gorączki po wypiciu herbaty. Chodzi o drobne różnice, które wiążą się ze spalaniem tłuszczy nie wynikającym z wysiłku fizycznego, który nota bene również podnosi temperaturę ciała. Nie chodzi również o samą obecność kofeiny ponieważ zmierzono, że termogeneza zwiększa się bardziej niż wynikałoby to z zawartości tego związku.

W zielonej herbacie zawarty jest także bardzo aktywny polifenol EGCG, którego dowiedzione działanie między innymi powoduje utratę masy ciała. Ogranicza też odbudowę utraconej tkanki tłuszczowej.

Ponadto przeprowadzono badania polegające na mierzeniu utleniania się tkanki tłuszczowej u osób wykonujących ćwiczenia fizyczne i przyjmujących ekstrakt z zielonej herbaty. Okazało się, że odnotowano wzrost utleniania się tłuszczu o 17% w stosunku do grupy, która przyjmowała placebo. Inne badania wykazują, że przyjmując ekstrakt z zielonej herbaty spala się dodatkowo niespełna 180 kcal.

Herbata zielona japońska Shizuoka Gabalong
Herbata zielona japońska Shizuoka Gabalong

Ekstrakt z herbaty nie może oczywiście być całkowicie porównywalny z naparem herbacianym, ponieważ czasem dawki wyekstrahowanych katechin stosowane przy badaniach, przekraczają te, jakie jesteśmy w stanie dostarczyć sobie pijąc herbatę w rozsądnych ilościach.

Badania na osobach pijących herbaciany napar również przeprowadzano. Wyniki także są całkiem zadowalające ponieważ okazało się, że osoby pijące trzy szklanki herbaty zielonej dziennie zanotowały zwiększone spalanie kalorii o 4%.

Herbata ciemna to coś zupełnie innego. Jest dalece bardziej przetworzona i chemicznie różna od herbaty zielonej. Toteż jej działanie odchudzające oparte jest na innych mechanizmach. Przede wszystkim wskazuje się na dwa główne kierunki w jakich herbata ta działa. Przyśpiesza spalanie tkanki tłuszczowej i ogranicza odkładanie tłuszczu w skutek ograniczenia jego biosyntezy.

Badano osoby z nadwagą, którym podawano ekstrakt herbaty pu-erh. Stwierdzono u nich znaczny spadek otłuszczenia narządów wewnętrznych oraz zmniejszenie się obwodu brzucha. Badania takie przeprowadzano wiele razy stosując dla porównania grupę osób przyjmujących placebo. Efekt zawsze był ten sam – stwierdzano znaczną różnicę w utracie masy ciała na korzyść osób przyjmujących codziennie ekstrakt herbaty pu-erh.

Herbata czerwona pu-erh Jing Mai Ping Cha 200g
Herbata czerwona pu-erh Jing Mai Ping Cha 200g

Badając osoby z nadwagą, którym wprowadzono do diety ekstrakt herbaty pu-erh dowiedziono, że samo jej spożycie, bez zmiany diety oraz aktywności fizycznej, spowodowało utratę 1,3 kg masy ciała w ciągu miesiąca. Spore znaczenie ma także duży potencjał prebiotyczny herbaty czerwonej. Nie może być ona probiotykiem chociażby dlatego, że parzy się ją wrzątkiem i wszelkie mikroorganizmy zostają zniszczone. Napar herbaty Pu-Erh jest jednak doskonałą pożywką dla konkretnych, porządnych szczepów bakterii. Poprawia wiec się stan naszych jelit, a co za tym idzie także nasze zdrowie.

Rozczarujemy na koniec tych, którzy oczekują jednoznacznego werdyktu, która z herbat jest najlepsza przy zrzucaniu zbędnych kilogramów. Wszystko to jest kwestią indywidualną, tego jaki prowadzimy tryb życia, jaki mamy problem, który doprowadził nas do nadwagi, oraz jak nasze ciało reaguje na różne składniki herbaty.

Wydaje się, że herbata zielona będzie lepsza dla osób żyjących zdrowo i aktywnie, zaś herbata pu-erh raczej dla tych, którzy czują się zatruci i potrzebują wsparcia dla swego metabolizmu.

Tak czy inaczej herbatę warto polecać dla chcących się odchudzić z zaznaczeniem, że jest to tylko napar z chińskich ziółek, nigdy nie zastąpi zdrowego trybu życia i zbilansowanej diety. Nie jest też cudownym remedium na nadwagę, może nas jedynie w tym wspierać.

Autorem tekstu jest Rafał Przybylok

Po więcej szczegółów zapraszamy do:

  • Obesity and thermogenesis related to the consumption of caffeine, ephedrine, capsaicin, and green tea – Kristel Diepvens, Klaas R. Westerterp, and Margriet S. Westerterp-Plantenga
  • Efficacy of a green tea extract rich in catechin polyphenols and caffeine in increasing 24-h energy expenditure and fat oxidation in humans – Abdul G Dulloo, Claudette Duret, Dorothée Rohrer, Lucien Girardier, Nouri Mensi, Marc Fathi, Philippe Chantre, Jacques Vandermander
  • Green tea extract ingestion, fat oxidation, and glucose tolerance in healthy humans – Michelle C Venables, Carl J Hulston, Hannah R Cox, Asker E Jeukendrup
  • Effects of encapsulated green tea and Guarana extracts containing a mixture of epigallocatechin-3-gallate and caffeine on 24 h energy expenditure and fat oxidation in men Sonia Bérubé-Parent, Catherine Pelletier, Jean Doré, Angelo Tremblay
  • Effect of a thermogenic beverage on 24-hour energy metabolism in humans, Servane Rudelle, Mario G Ferruzzi, Isabelle Cristiani, Julie Moulin, Katherine Macé, Kevin J Acheson, Luc Tappy
  • Effectiveness of green tea on weight reduction in obese Thais: A randomized, controlled trial Paradee Auvichayapat, Montira Prapochanung, Oratai Tunkamnerdthai, Bung-orn, Sripanidkulchai, Narong Auvichayapat, Bandit Thinkhamrop, Soontorn Kunhasura, Srisuda Wongpratoom, Supat Sinawat, Pranithi Hongprapas
  • The mechanisms of weight-cutting effect and bioactive components in Pu-erh tea Xiao-Jv Zou, Yi-Hong Ding, Bin Liang
  • Pu-erh tea down-regulates sterol regulatory element-binding protein and stearyol-CoA desaturase to reduce fat storage in Caenorhaditis elegans, YiHong Ding, XiaoJu Zou, Xue Jiang, JieYu Wu, YuRu Zhang, Dan Chen, Bin Liang
  • Polyphenol – and Caffeine-Rich Postfermented Pu-erh Tea Improves Diet-Induced Metabolic Syndrome by Remodeling Intestinal Homeostasis in Mice, Xiaoyu Gao, Qiuhong Xie, Ping Kong, Ling Liu, Sheng Sun, Boyu Xiong, Baojia Huang, Liang Yan, Jun Sheng, Hongyu Xiang
  • Reduction of body fat and improved lipid profile associated with daily consumption of a Puer tea extract in a hyperlipidemic population: a randomized placebo-controlled trial
    Gitte S Jensen, Joni L Beaman, Yi He, Zhixin Guo and Henry Sun
  • Weight reduction effect of Puerh tea in male patients with metabolic syndrome, Tsung-Yuan Yang, Janet I Chou, Kwo-Chang Ueng, Ming-Yung Chou, Jaw-Ji Yang, Shoei-Yn Lin- Shiau, Ming-E Hu, Jen-Kun Lin
  • Comparative Studies on the Hypolipidemic and Growth Suppressive Effects of Oolong, Black, Pu- erh, and Green Tea Leaves in Rats – Kuan-Li Kuo, Meng-Shih Weng, Chun-Te Chiang, Yao-Jen Tsai, Shoei-Yn Lin-Shiau, and Jen-Kun Lin
  • Aqueous raw and ripe Pu-erh tea extracts alleviate obesity and alter cecal microbiota composition and function in diet-induced obese rats, Yun Xia, Donghong Tan, Roya Akbary, James Kong, Robert Seviour, Yunhong Kong

Dodaj komentarz

Powiadom o dostępności Proszę podać adres e-mail, który zostanie użyty tylko do poinformowania, że produkt wrócił do naszego magazynu oraz ilość potrzebnych sztuk.