ZAŁÓŻ KONTO, ZBIERAJ PUNKTY I WYMIENIAJ NA RABATY

Autorką tekstu jest Wiktoria Wawrzyniak

Pierwotnie herbata była traktowana jako lek, dopiero w XV wieku w Japonii picie tego złotego naparu ewoluowało do swoistej filozofii nazwanej wówczas herbateizmem, czyli kultem piękna, sposobem postrzegania człowieka i natury. Podstawą tego jest próba odnalezienia estetycznych wartości 
w codzienności, docenienia prostoty, ładu i harmonii.

Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty
Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty

Herbateizm

Przejawia się w każdej cząstce życia, w sposobie ubierania się, wystroju domu, ale również w sztuce, moralności, wyznawanych wartościach, sposobie zachowywania się a nawet chodzenia. Rzecz w tym, aby wszystko było doskonale wyważone i stanowiło harmonijną całość. Prawdziwy herbateizm to „sztuka zatajania piękna, które należy znajdować samemu; jest sztuką sugerowania tego, czego nie ośmielamy się obnażyć. Jest szlachetną umiejętnością sugerowania tego, czego nie ośmielamy się obnażyć (…) kpienia z siebie samego, spokojnie lecz przenikliwie, a zatem samą kwintesencją humoru – uśmiechem filozofii”. Ten sposób życia w Japonii był praktykowany przez wszystkie klasy społeczeństwa.

W Japonii, osobę, która ma w sobie mało wrażliwości na piękno nazywa się „człowiekiem niemającym w sobie herbaty”. A tego, który daje się ponieść emocjom piętnuje się tam jako „mającą zbyt wiele herbaty w sobie”. Te dwa przysłowia doskonale odzwierciedlają znaczenie jakie przypisuje się herbacie w kulturze Wschodniej.

Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty
Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty

Zwyczaj picia herbaty przeniknął do naszego kręgu kulturowego na początku XVII w. Z początku 
w Anglii był on zarezerwowany tylko dla najzamożniejszych, ze względu na wysokie ceny, jednak wbrew przeszkodom rozprzestrzeniał się dość szybko i już 100 lat później londyńskie kawiarnie zamieniły się w herbaciarnie, jednocześnie torując drogę do sukcesu i zyskania ogromnej popularności tego napoju. Polska, według niedawno opublikowanych statystyk, zajmuje 4. miejsce 
w Europie w spożywaniu herbaty (1 kg herbaty rocznie na osobę). W skali światowej zajmujemy 
9. miejsce, zostawiając w tyle m. in. Japonię. Skoro prześcignęliśmy w skali liczbowej kraj, w którym jest to narodowy napój, to może warto wraz z tym zwyczajem zaczerpnąć od niego odrobinę filozofii i postarać się od czasu do czasu nadać piciu herbaty głębszy wymiar niż tylko użycie go do popicia śniadania? Być może wtedy okaże się, że herbata kryje w sobie dużo więcej.

Pyszne rooibosyZobacz wszystkie

Youtube Czajnikowy.plWszystkie filmy

Poznaj produkty Czajnikowy.pl

Przeczytaj również

Japońska zielona herbata, której warto spróbować! Opinie

Oto lista najpopularniejszych zielonych herbat pochodzących z Japonii, których koniecznie musicie się napić.

Leczenie herbatą. Naturalne remedia tradycyjnej medycyny chińskiej. Recenzja książki

Sto sześćdziesiąt stron podzielono na dwie części. W pierwszej możemy poczytać co nieco o samej[...]

1 Comments

Big Active: biała herbata z płatkami róży, opinie

W pięknym podróżniczym pudełku od Bioactive'a, oklejonym całą masą informacji o sposobach parzenia, pochodzeniu i[...]

Yerba mate elaborada

Yerba Mate: Elaborada. Oznaczenie rodzaju yerba mate często zamiennie stosowane z oznaczeniem con palo. Yerba[...]

Zielona Sproszkowana Herbata Matcha

Matcha to tradycyjna zielona herbata japońska produkowana z herbaty Tencha. Proces produkcji tej herbaty jest[...]

Parametry parzenia herbat – jak prawidłowo parzyć herbatę liściastą

Na co zwrócić uwagę parząc różne rodzaje herbaty? Jak prawidłowo parzyć herbatę liściastą? Jak zapewne[...]

Herbata Earl Grey Blue Flower z niebieskim kwiatem malwy

Earl Grey jest jedną z moich ulubionych mieszanek herbacianych. Smaczny i przyjemnie świeży. Dzisiaj kilka[...]

2 Comments

Herbata oolong: właściwości

Podobnie jak herbata zielona i biała oolongi zawierają dużo przeciwutleniaczy mających zdolność wychwytywania wolnych rodników.[...]

Dodaj komentarz

Powiadom o dostępności Proszę podać adres e-mail, który zostanie użyty tylko do poinformowania, że produkt wrócił do naszego magazynu.