Załóż konto, zbieraj punkty i wymieniaj na rabaty.

Autorką tekstu jest Wiktoria Wawrzyniak

Pierwotnie herbata była traktowana jako lek, dopiero w XV wieku w Japonii picie tego złotego naparu ewoluowało do swoistej filozofii nazwanej wówczas herbateizmem, czyli kultem piękna, sposobem postrzegania człowieka i natury. Podstawą tego jest próba odnalezienia estetycznych wartości 
w codzienności, docenienia prostoty, ładu i harmonii.

Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty
Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty

Herbateizm

Przejawia się w każdej cząstce życia, w sposobie ubierania się, wystroju domu, ale również w sztuce, moralności, wyznawanych wartościach, sposobie zachowywania się a nawet chodzenia. Rzecz w tym, aby wszystko było doskonale wyważone i stanowiło harmonijną całość. Prawdziwy herbateizm to „sztuka zatajania piękna, które należy znajdować samemu; jest sztuką sugerowania tego, czego nie ośmielamy się obnażyć. Jest szlachetną umiejętnością sugerowania tego, czego nie ośmielamy się obnażyć (…) kpienia z siebie samego, spokojnie lecz przenikliwie, a zatem samą kwintesencją humoru – uśmiechem filozofii”. Ten sposób życia w Japonii był praktykowany przez wszystkie klasy społeczeństwa.

W Japonii, osobę, która ma w sobie mało wrażliwości na piękno nazywa się „człowiekiem niemającym w sobie herbaty”. A tego, który daje się ponieść emocjom piętnuje się tam jako „mającą zbyt wiele herbaty w sobie”. Te dwa przysłowia doskonale odzwierciedlają znaczenie jakie przypisuje się herbacie w kulturze Wschodniej.

Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty
Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty

Zwyczaj picia herbaty przeniknął do naszego kręgu kulturowego na początku XVII w. Z początku 
w Anglii był on zarezerwowany tylko dla najzamożniejszych, ze względu na wysokie ceny, jednak wbrew przeszkodom rozprzestrzeniał się dość szybko i już 100 lat później londyńskie kawiarnie zamieniły się w herbaciarnie, jednocześnie torując drogę do sukcesu i zyskania ogromnej popularności tego napoju. Polska, według niedawno opublikowanych statystyk, zajmuje 4. miejsce 
w Europie w spożywaniu herbaty (1 kg herbaty rocznie na osobę). W skali światowej zajmujemy 
9. miejsce, zostawiając w tyle m. in. Japonię. Skoro prześcignęliśmy w skali liczbowej kraj, w którym jest to narodowy napój, to może warto wraz z tym zwyczajem zaczerpnąć od niego odrobinę filozofii i postarać się od czasu do czasu nadać piciu herbaty głębszy wymiar niż tylko użycie go do popicia śniadania? Być może wtedy okaże się, że herbata kryje w sobie dużo więcej.

Pyszne rooibosyZobacz wszystkie

Youtube Czajnikowy.plWszystkie filmy

Poznaj produkty Czajnikowy.pl

Przeczytaj również

Yerba mate tereré

Yerba mate terere to tradycyjny napój przygotowywany z yerba mate. Popularny zwłaszcza w Paragwaju ale[...]

Zielona herbata w ciąży

Z określeniem co można spożywać, a czego nie w czasie ciąży jest zwykle nieco kłopotu,[...]

Najlepszy filtr do aeropressu: jaki wybrać?

Aby uzyskać niezapomniany smak kawy, najlepszą możliwą wersję naparu, trzeba przykładać wagę do bardzo wielu[...]

Kanapka z herbatą. Do czego można użyć fusów z herbaty?

Najlepsze będą młode i miękkie, japońskie. Zwłaszcza wysokojakościowa herbata gyokuro oraz wiosenna shincha nadają się[...]

Jaką liściastą herbatę wybrać? Polecane najsmaczniejsze herbaty – ranking

Bardzo często pytacie nas: jaką herbatę na wagę kupić na początek, która będzie najlepsza? Przygotowaliśmy[...]

Kava kava: jak przygotować, działanie, efekty, skutki uboczne, aktualny stan prawny

Napar z pieprzu metystynowego uspokaja, powoduje delikatną senność, ułatwia zasypianie. Pozwala także zachować jasność umysłu oraz[...]

7 Comments

Czy można mieszać bombillą w Yerba Mate, jak wkładać bombillę do Yerba Mate

Jak poprawnie wkładać bombille do Yerba Mate i co zrobić, żeby rurka do picia Mate[...]

Wszystko o czarnej herbacie, czarna herbata: oznaczenia liści

Najpopularniejsza w Polsce czarna herbata ma bardzo wiele obliczy. Wszyscy ją piją, ale nie zdają[...]

Dodaj komentarz

Powiadom o dostępności Proszę podać adres e-mail, który zostanie użyty tylko do poinformowania, że produkt wrócił do naszego magazynu.