ZAŁÓŻ KONTO, ZBIERAJ PUNKTY I WYMIENIAJ NA RABATY

Autorką tekstu jest Wiktoria Wawrzyniak

Pierwotnie herbata była traktowana jako lek, dopiero w XV wieku w Japonii picie tego złotego naparu ewoluowało do swoistej filozofii nazwanej wówczas herbateizmem, czyli kultem piękna, sposobem postrzegania człowieka i natury. Podstawą tego jest próba odnalezienia estetycznych wartości 
w codzienności, docenienia prostoty, ładu i harmonii.

Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty
Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty

Herbateizm

Przejawia się w każdej cząstce życia, w sposobie ubierania się, wystroju domu, ale również w sztuce, moralności, wyznawanych wartościach, sposobie zachowywania się a nawet chodzenia. Rzecz w tym, aby wszystko było doskonale wyważone i stanowiło harmonijną całość. Prawdziwy herbateizm to „sztuka zatajania piękna, które należy znajdować samemu; jest sztuką sugerowania tego, czego nie ośmielamy się obnażyć. Jest szlachetną umiejętnością sugerowania tego, czego nie ośmielamy się obnażyć (…) kpienia z siebie samego, spokojnie lecz przenikliwie, a zatem samą kwintesencją humoru – uśmiechem filozofii”. Ten sposób życia w Japonii był praktykowany przez wszystkie klasy społeczeństwa.

W Japonii, osobę, która ma w sobie mało wrażliwości na piękno nazywa się „człowiekiem niemającym w sobie herbaty”. A tego, który daje się ponieść emocjom piętnuje się tam jako „mającą zbyt wiele herbaty w sobie”. Te dwa przysłowia doskonale odzwierciedlają znaczenie jakie przypisuje się herbacie w kulturze Wschodniej.

Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty
Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty

Zwyczaj picia herbaty przeniknął do naszego kręgu kulturowego na początku XVII w. Z początku 
w Anglii był on zarezerwowany tylko dla najzamożniejszych, ze względu na wysokie ceny, jednak wbrew przeszkodom rozprzestrzeniał się dość szybko i już 100 lat później londyńskie kawiarnie zamieniły się w herbaciarnie, jednocześnie torując drogę do sukcesu i zyskania ogromnej popularności tego napoju. Polska, według niedawno opublikowanych statystyk, zajmuje 4. miejsce 
w Europie w spożywaniu herbaty (1 kg herbaty rocznie na osobę). W skali światowej zajmujemy 
9. miejsce, zostawiając w tyle m. in. Japonię. Skoro prześcignęliśmy w skali liczbowej kraj, w którym jest to narodowy napój, to może warto wraz z tym zwyczajem zaczerpnąć od niego odrobinę filozofii i postarać się od czasu do czasu nadać piciu herbaty głębszy wymiar niż tylko użycie go do popicia śniadania? Być może wtedy okaże się, że herbata kryje w sobie dużo więcej.

Pyszne rooibosyZobacz wszystkie

Youtube Czajnikowy.plWszystkie filmy

Poznaj produkty Czajnikowy.pl

Przeczytaj również

Herbata z różą i różane konfitury, czyli wszystkie zalety róży

Wiosna zakwita nam różami. Są to nie tylko piękne, ale i pożyteczne rośliny. Sezon w[...]

Co nalać do dzbana fajki wodnej? Porady

Co nalać do dzbana fajki wodnej? Porady Lód, soki, mleko: co najlepiej wybrać? Lód –[...]

Yerba Mate FAQ: pytania i odpowiedzi

Jakie są zalety picia Yerba Mate? Wzmocnienie układu odpornościowego, redukcja zmęczenia, obniżenie ciśnienia krwi, odmładzanie,[...]

Czy Mate odwadnia, kiedy Yerba się przeterminuje, parzenie herbaty w gaiwanie. Yerba czy herba

W drugim odcinku herbacianego Q&A (Pytania i Odpowiedzi) odpowiadamy między innymi na pytania: Czy Yerba[...]

Jak przechowywać mieloną kawę? Mrozić w lodówce lub zamrażarce?

Próby przedłużania czasu przydatności do spożycia kawy zawsze przypominają walkę z wiatrakami. Proces utleniania się[...]

Czy warto kupić Fellow Prismo do aeropressu, żeby robić espresso? Opinie

Miano najgorętszej nowinki A.D.2018, usprawniającej domowe eksperymenty z kawą, bez wątpienia przypadnie Fellow Prismo. Trafiła[...]

1 Comments

Lassi z matchą

Przy łączeniu Lassi i herbaty z pomocą przychodzi nam niezastąpiona, japońska matcha, której szeroki wachlarz[...]

Herbata oolong – poradnik

Kolorów herbaty jak wiadomo jest sześć. Nie zawsze jest to takie oczywiste, a czasem niezbędne[...]

Dodaj komentarz

Powiadom o dostępności Proszę podać adres e-mail, który zostanie użyty tylko do poinformowania, że produkt wrócił do naszego magazynu.