ZAŁÓŻ KONTO, ZBIERAJ PUNKTY I WYMIENIAJ NA RABATY

Autorką tekstu jest Wiktoria Wawrzyniak

Pierwotnie herbata była traktowana jako lek, dopiero w XV wieku w Japonii picie tego złotego naparu ewoluowało do swoistej filozofii nazwanej wówczas herbateizmem, czyli kultem piękna, sposobem postrzegania człowieka i natury. Podstawą tego jest próba odnalezienia estetycznych wartości 
w codzienności, docenienia prostoty, ładu i harmonii.

Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty
Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty

Herbateizm

Przejawia się w każdej cząstce życia, w sposobie ubierania się, wystroju domu, ale również w sztuce, moralności, wyznawanych wartościach, sposobie zachowywania się a nawet chodzenia. Rzecz w tym, aby wszystko było doskonale wyważone i stanowiło harmonijną całość. Prawdziwy herbateizm to „sztuka zatajania piękna, które należy znajdować samemu; jest sztuką sugerowania tego, czego nie ośmielamy się obnażyć. Jest szlachetną umiejętnością sugerowania tego, czego nie ośmielamy się obnażyć (…) kpienia z siebie samego, spokojnie lecz przenikliwie, a zatem samą kwintesencją humoru – uśmiechem filozofii”. Ten sposób życia w Japonii był praktykowany przez wszystkie klasy społeczeństwa.

W Japonii, osobę, która ma w sobie mało wrażliwości na piękno nazywa się „człowiekiem niemającym w sobie herbaty”. A tego, który daje się ponieść emocjom piętnuje się tam jako „mającą zbyt wiele herbaty w sobie”. Te dwa przysłowia doskonale odzwierciedlają znaczenie jakie przypisuje się herbacie w kulturze Wschodniej.

Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty
Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty

Zwyczaj picia herbaty przeniknął do naszego kręgu kulturowego na początku XVII w. Z początku 
w Anglii był on zarezerwowany tylko dla najzamożniejszych, ze względu na wysokie ceny, jednak wbrew przeszkodom rozprzestrzeniał się dość szybko i już 100 lat później londyńskie kawiarnie zamieniły się w herbaciarnie, jednocześnie torując drogę do sukcesu i zyskania ogromnej popularności tego napoju. Polska, według niedawno opublikowanych statystyk, zajmuje 4. miejsce 
w Europie w spożywaniu herbaty (1 kg herbaty rocznie na osobę). W skali światowej zajmujemy 
9. miejsce, zostawiając w tyle m. in. Japonię. Skoro prześcignęliśmy w skali liczbowej kraj, w którym jest to narodowy napój, to może warto wraz z tym zwyczajem zaczerpnąć od niego odrobinę filozofii i postarać się od czasu do czasu nadać piciu herbaty głębszy wymiar niż tylko użycie go do popicia śniadania? Być może wtedy okaże się, że herbata kryje w sobie dużo więcej.

Pyszne rooibosyZobacz wszystkie

Youtube Czajnikowy.plWszystkie filmy

Poznaj produkty Czajnikowy.pl

Przeczytaj również

Herbata czarna Keemun. Sławna czarna herbata

Liście krzewów herbacianych odmiany rosnącej w Keemun charakteryzują się podobno specyficznymi właściwościami, które nadają samej[...]

Czy Mate odwadnia, kiedy Yerba się przeterminuje, parzenie herbaty w gaiwanie. Yerba czy herba

W drugim odcinku herbacianego Q&A (Pytania i Odpowiedzi) odpowiadamy między innymi na pytania: Czy Yerba[...]

Herbata świąteczna – najlepszy przepis. Jak zrobić świąteczną herbatę na prezent?

Do Świąt została jeszcze chwila, w której można przygotować jedną z powyższych mieszanek. W ładnej[...]

Nie oszczędzaj na herbacie. Tania herbata ekspresowa zawiera niebezpiecznie dużo fluoru

Fluor jest niezbędny dla zdrowia kości i zębów, ale spożywanie go więcej niż 4 mg[...]

Herbata w Polsce odchodzi do lamusa? Badania pokazują, że wprost przeciwnie!

15 grudnia obchodzony jest na świecie Międzynarodowy Dzień Herbaty. Tego dnia warto zastanowić się nad[...]

Yerba mate Selecta. Opinie

Selecta to stara, paragwajska yerba, która w 2020 roku świętowała swoje siedemdziesięciolecie. Początki Selecty sięgają[...]

5 urodziny Czajnikowego na youtube! Dziękujemy!

Z okazji 5 lat naszego istnienia na youtube chcemy Wam bardzo podziękować za to, że[...]

OFF Grades, oznaczenie jakości herbaty

OFF Grades to oznaczenie literowe jakości herbaty mówiące o tym, że dana herbata nie jest[...]

Dodaj komentarz

Powiadom o dostępności Proszę podać adres e-mail, który zostanie użyty tylko do poinformowania, że produkt wrócił do naszego magazynu.