ZAŁÓŻ KONTO, ZBIERAJ PUNKTY I WYMIENIAJ NA RABATY

Autorką tekstu jest Wiktoria Wawrzyniak

Pierwotnie herbata była traktowana jako lek, dopiero w XV wieku w Japonii picie tego złotego naparu ewoluowało do swoistej filozofii nazwanej wówczas herbateizmem, czyli kultem piękna, sposobem postrzegania człowieka i natury. Podstawą tego jest próba odnalezienia estetycznych wartości 
w codzienności, docenienia prostoty, ładu i harmonii.

Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty
Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty

Herbateizm

Przejawia się w każdej cząstce życia, w sposobie ubierania się, wystroju domu, ale również w sztuce, moralności, wyznawanych wartościach, sposobie zachowywania się a nawet chodzenia. Rzecz w tym, aby wszystko było doskonale wyważone i stanowiło harmonijną całość. Prawdziwy herbateizm to „sztuka zatajania piękna, które należy znajdować samemu; jest sztuką sugerowania tego, czego nie ośmielamy się obnażyć. Jest szlachetną umiejętnością sugerowania tego, czego nie ośmielamy się obnażyć (…) kpienia z siebie samego, spokojnie lecz przenikliwie, a zatem samą kwintesencją humoru – uśmiechem filozofii”. Ten sposób życia w Japonii był praktykowany przez wszystkie klasy społeczeństwa.

W Japonii, osobę, która ma w sobie mało wrażliwości na piękno nazywa się „człowiekiem niemającym w sobie herbaty”. A tego, który daje się ponieść emocjom piętnuje się tam jako „mającą zbyt wiele herbaty w sobie”. Te dwa przysłowia doskonale odzwierciedlają znaczenie jakie przypisuje się herbacie w kulturze Wschodniej.

Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty
Czym jest herbateizm? Filozofia herbaty

Zwyczaj picia herbaty przeniknął do naszego kręgu kulturowego na początku XVII w. Z początku 
w Anglii był on zarezerwowany tylko dla najzamożniejszych, ze względu na wysokie ceny, jednak wbrew przeszkodom rozprzestrzeniał się dość szybko i już 100 lat później londyńskie kawiarnie zamieniły się w herbaciarnie, jednocześnie torując drogę do sukcesu i zyskania ogromnej popularności tego napoju. Polska, według niedawno opublikowanych statystyk, zajmuje 4. miejsce 
w Europie w spożywaniu herbaty (1 kg herbaty rocznie na osobę). W skali światowej zajmujemy 
9. miejsce, zostawiając w tyle m. in. Japonię. Skoro prześcignęliśmy w skali liczbowej kraj, w którym jest to narodowy napój, to może warto wraz z tym zwyczajem zaczerpnąć od niego odrobinę filozofii i postarać się od czasu do czasu nadać piciu herbaty głębszy wymiar niż tylko użycie go do popicia śniadania? Być może wtedy okaże się, że herbata kryje w sobie dużo więcej.

Pyszne rooibosyZobacz wszystkie

Youtube Czajnikowy.plWszystkie filmy

Poznaj produkty Czajnikowy.pl

Przeczytaj również

Pierożki chińskie do herbaty. Yum Cha, czyli Dim Sum i herbata

Ceremonie herbaciane zarezerwowane są na specjalne okazje. Tymczasem dzień powszedni również kreci się wokół herbata.[...]

Smoothie Detox, oczyszczające jagodowe smoothie z zieloną herbatą (Blueberry Teatox Smoothie)

Przepis na świetnie detoksyzujące smoothie, jagodowy smak spotyka się tutaj z odświeżającą zieloną herbatą oraz[...]

Świąteczna herbata po karaibsku: Sorrel

Co ma wspólnego szczaw z Bożym Narodzeniem na Jamajce i innych karaibskich wyspach? Całkiem sporo[...]

Czarna herbata z Kenii GFOP Milima

Susz jest drobny, pocięty o ciemnym kolorze z dodatkiem ładnych jasnych tipsów. Pachnie nieco żywicznie,[...]

Od kiedy można pić kawę? Czy 12,13,14,15 latek może pić kawę?

W powszechnej opinii panuje przeświadczenie, że kawa to napój dorosłych. Będąc dzieckiem wielu z nas[...]

Przepis na rozgrzewającą yerba mate z alkoholem na jesień i zimę

Nasz przepis na yerba mate z alkoholem inspirowany jest kilkoma recepturami na napoje „z prądem”.[...]

Ekskluzywna herbata, segment herbat specialty

Wiele osób uważa, że herbata ekspresowa to „ta zwykła”, a sypana to „ta lepsza”. Często[...]

Badania sprzed 5 dni: składniki herbaty dezaktywują wirusa SARS-CoV-2

Efekty są zdumiewające. Okazuje się, że wirus SARS CoV-2 potraktowany EGCG został znacząco dezaktywowany, zaś[...]

Dodaj komentarz

Powiadom o dostępności Proszę podać adres e-mail, który zostanie użyty tylko do poinformowania, że produkt wrócił do naszego magazynu.