ZAŁÓŻ KONTO, ZBIERAJ PUNKTY I WYMIENIAJ NA RABATY

Fala ekscytacji metodą cold brew przelewa się przez Polskę z coraz większą siłą. Trudno nie wpaść z zachwyt nad sposobem przyrządzenia kawy przy użyciu zimnej wody, bo w wyobraźni wielu nabiera on wymiaru sztuczki magicznej lub sprytnego tricku, którym można zadziwić nieprzygotowane na efekt osoby. No bo jak… zimną zaparzyłeś? Pomimo utożsamiania metody z nurtem kawiarni trzeciofalowych, wielu baristów nie przepada za tą metodą i mają oni ku temu szereg argumentów, które postaram się streścić poniżej.

Autorem tekstu jest Adam Laska, właściciel marki Kafar (kafar.info), który prowadzi szkolenia związane z przygotowywaniem kawy.

Barista płakał jak zaparzał

Największym wrogiem maceracji kawy na zimno jest właśnie niska temperatura wody. Parzenie kawy to nic innego jak rozpuszczanie substancji zawartych w ziarnie kawowca. Jeśli temperatura wody będzie zbyt niska, nie będzie ona posiadała zdolności do rozpuszczenia wszystkich cennych dla nas składników. Największym grzechem cold brew jest marnowanie potencjału ziarna, szczególnie gdy w grę wchodzi kawa o nieprzeciętnej jakości. Właśnie dlatego nawet najlepsze cold brew wypadnie blado przy kawie zaparzonej gorącą wodą.

Gdzie moje cytrusy?!

Wszystkich fanów owocowych kaw o wysokiej kwasowości niejednokrotnie zasmuci zderzenie z cold brew. Jest to metoda spłaszczająca doznanie tego smaku. Nawet soczyste Kenie o kwasowości trafiającej w kubki smakowe z precyzją miecza samurajskiego przy zastosowaniu cold brew są równie subtelne, co uderzenie wałka do ciasta.

Stare, ale nie jare.

Przygotowywanie cold brew wiąże się z długą ekspozycją maceratu na czynniki utleniające. Właśnie dlatego wielokrotnie spotykając się z tym napojem przyjdzie nam do głowy skojarzenie ze starą kawą – zaparzoną na długo przed momentem degustacji. Oczywiście można na to przymknąć oko lub przekornie, dla draki pobawić się w wyszukiwanie smaku utleniania, który znajdziemy w ogromnej większości kaw zaparzonych tą metodą.

Drożyzna, panie!

Ktoś powie: słaby argument, bo kto bogatemu zabroni! Ale trudno nie zaobserwować tendencji, że zwiększenie dozy kawy służy cold brew, a co za tym idzie, cena napoju jest wyższa niż w przypadku konwencjonalnego zaparzenia.

Czy kawa zniknie z Ziemi? Koniec arabiki?
Czy kawa zniknie z Ziemi? Koniec arabiki?

Długo jeszcze? Kiedy koniec?

Na koniec ostatni argument, czas przygotowywania. Jeżeli w 3-4 minuty możemy wykonać kawę ocierającą się o miano mistrzostwa świata w Brewers Cup, to spędzanie 15-20 godzin na przeciętną kawę wydaje się absurdem.

Pyszne rooibosyZobacz wszystkie

Youtube Czajnikowy.plWszystkie filmy

Poznaj produkty Czajnikowy.pl

Przeczytaj również

Chińska ceremonia herbaciana Gongfu cha. Ściągawka

Teraz, gdy zaczynam zgłębiać wiedzę herbacianą, wszystko zaczyna nabierać coraz większego sensu. Dzisiaj chciałabym zaproponować[...]

7 ciekawostek historycznych, których nie wiedzieliście o herbacie

Gdy w 1972 roku prezydent USA Richard Nixon odwiedzał Chiny, otrzymał od Mao Zedonga małą[...]

Yerba mate i piwo, Yerba mate Cerveza

Czy można łączyć alkohol i Yerba Mate? Czy Yerba Mate i piwo to połączenie szkodliwe[...]

Ile łyżeczek herbaty parzyć, jaką ilością wody zaparzać herbatę?

Często zdarza się Wam parzyć herbatę, a efekty nie są zadowalające? Herbata jest słaba, wodnista[...]

1 Comments

Campesino: przegląd marek yerba mate

Paragwajska marka yerba mate Campesino uchodzi za lidera rynku w tym kraju. Posiada zakład produkcyjny[...]

1 Comments

Herbata Darjeeling: gradacja liści herbaty

Większość Darjeelingów jest produkowana według tradycyjnych i ortodoksyjnych metod, które utrzymują liść w całości podczas[...]

Zielona kawa: parzenie zielonej kawy

Jak zaparzyć zieloną kawę? Parzenie zielonej kawy jest bardzo proste, ale czasochłonne. Niestety ziarna zielonej[...]

Oznaczenia jakości herbaty. Angielski system oznaczania jakości herbaty

Oznaczenia jakości herbaty nie są identyczne na całym świecie. Co więcej nie biorą pod uwagę[...]

Dodaj komentarz

Powiadom o dostępności Proszę podać adres e-mail, który zostanie użyty tylko do poinformowania, że produkt wrócił do naszego magazynu.