ZAŁÓŻ KONTO, ZBIERAJ PUNKTY I WYMIENIAJ NA RABATY

Bez wątpienia w trzeciofalowym podejściu do kawy języczkiem uwagi jest kwasowość, która w wielu przypadkach jest również kością niezgody. Przy każdej okazji toczymy dyskusje na temat tego, czy kawa może smakować jak owoc, czy może jest to ślepa uliczka, błąd systemu, wymagający natychmiastowej naprawy. Zupełnie inaczej jest ze słodyczą, która mimo swojej cichej i ugodowej postawy (znakomita większość z nas chce kawy słodkiej) będzie głównym bohaterem poniższego tekstu.

Autorem tekstu jest Adam Laska, właściciel marki Kafar (kafar.info), który prowadzi szkolenia związane z przygotowywaniem kawy.

Reakcje chemiczne zachodzące podczas palenia kawy

Obecność naturalnej słodyczy nie powinna nikogo dziwić, wszak aż 10% masy zielonego ziarna kawowego to sacharoza. Niech nas jednak ta wiadomość nie pozostawia zbyt długo w stanie zadowolenia z uzyskanej odpowiedzi, gdyż droga jaką przemierzy kawa od plantacji do filiżanki znacznie skomplikuje sytuację. Najważniejszym czynnikiem zmieniającym stan rzeczy jest proces palenia, ponieważ wysoka temperatura spowoduje rozpad sacharozy… Nie ma co lamentować, bo właśnie dzięki temu procesowi następują w kawie kluczowe zmiany chemiczne tj. karmelizacja i reakcja Maillarda, które z kopciuszka zrobią księżniczkę, z kawy o niewielkiej ilości aromatów – bombę naładowaną setkami lotnych związków aromatycznych. Podczas tych zmian sacharoza dysocjuje na monosacharydy (glukozę, fruktozę), które już w naparze wystąpią.

Cukry proste łatwo rozpuszczają się w wodzie i już w pierwszej fazie zaparzenia występują w największym stężeniu. Jak się jednak okazuje, nawet w momencie, gdy w naparze znajduje się ich największa procentowo zawartość, jest ona wciąż zbyt mała, aby osiągnąć próg 3mg/l, który stanowi granicę wrażliwości kubków smakowych na smak słodki.

Okazuje się zatem, że odczucie smaku słodkiego w kawie wcale nie jest zależne od obecności w jej składzie cukrów. Jest ona najprawdopodobniej wynikiem projekcji naszego mózgu i wynika z odpowiedniej proporcji smaku kwaśnego i gorzkiego w naparze. Nie bez znaczenia będzie również TDS (ang. total dissolved solids), czyli suma rozpuszczonych substancji w wodzie. Wykazano bowiem, że odczucie smaku słodkiego rośnie w miarę obniżania intensywności naparu. Ten się śmieje, kto się śmieje ostatni – wyśmiewana przez lata LURA, odpowiada cwaniackim uśmiechem, bo może i lura, ale jaka słodka!

Rozważania o słodyczy w oparciu o badania Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis oraz SCA

Pyszne rooibosyZobacz wszystkie

Youtube Czajnikowy.plWszystkie filmy

Poznaj produkty Czajnikowy.pl

Przeczytaj również

Najdroższe herbaty na świecie. Najbardziej cenione herbaty świata

Może się wydawać, że herbata to napój codzienny i prozaiczny. Przy zakupie herbacianego suszu raczej[...]

Najpopularniejsze chińskie herbaty z prowincji Anhui

Oto kilka propozycji ze słynnej prowincji Anhui, które każdy herbaciarz powinien znać. Produkcja herbaty w[...]

Jaka woda do kawy? Mineralizacja, z kranu, twardość wody

Bardzo istotne jest, aby uświadomić sobie, że woda nie jest substancją posiadającą nieskończoną zdolność do[...]

Herbata czarna Lipton Yellow Label Tea: opinie, recenzja

Lipton Yellow Label Tea to klasyk wśród klasyków! Tę herbatę pije się na potęgę każdego[...]

Lebu Cha – przepis na herbatę z cytryną i solą po indyjsku

Potrzebne składniki na pół litra wody to łyżka czarnej herbaty dającej mocny napar, najlepiej asamskiej,[...]

Jak zrobić bombille w domu, jak zrobić rurkę do picia Yerba Mate

Sposób na zrobienie bombilli ze słomki do napojów, gumki recepturki i pinezki jest bardzo prosty.[...]

Herbaciarnia Gander’s Tea Room Warszawa

Herbaciarnia Gander's Tea Room Warszawa dane kontaktowe: telefon: 531 219 933, adres: Warszawa, ul. Francuska[...]

Savanah Rooibos z serca Afryki o smaku pomarańczy z cynamonem (Mokate, Biedronka), opinie

Smak Wild Earth Savanah jest bardzo pomarańczowy, a na końcu języka pozostaje słodycz lukrecji. Zdaje[...]

Dodaj komentarz

Powiadom o dostępności Proszę podać adres e-mail, który zostanie użyty tylko do poinformowania, że produkt wrócił do naszego magazynu.